שערוריית החושך

הפסקת החשמל בליל שבת: אלו הלקחים שהפיקו במשרד האנרגיה

"מדובר באירוע שאינו מאפיין את משק החשמל הישראלי", טען מנכ"ל משרד האנרגיה על הפסקת החשמל שהתרחשה לפני שלושה שבועות בערב שבת והסביר מה הלקחים שהופקו (חדשות בארץ) 

דוד הכהן | כיכר השבת |
הפסקות חשמל | אילוסטרציה (יניב נדב, פלאש 90)

מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות קובי בליטשטיין מפרסם היום (שני) את המסקנות והלקחים העיקריים הנוגעים להתנהלות משק החשמל במהלך הפסקות החשמל שאירעו ביום שישי לפני כשלושה שבועות.

בליטשטיין הבהיר תחילה: "מדובר באירוע שאינו מאפיין את משק החשמל הישראלי, משק יציב ואמין בדרך כלל. ניתוקי החשמל נבעו מצירוף כשלים ונסיבות נדירות. כתוצאה מהאירוע הופקו מסקנות ולקחים אשר החלו להיות מיושמים באופן מידי ויסייעו למשק החשמל להפוך לאמין ויציב אף יותר".

"מסקנות האירוע", הסביר בליטשטיין, "הדגישו את האתגר המשמעותי במציאת האיזון בין הביקוש לחשמל לבין ייצור החשמל, בשל הרצון לצמצם למינימום את זיהום האוויר ואת עלויות הייצור למשק וכן את הצורך לרענן את נהלי החירום והממשקים בין הגופים במשק. כמו-כן הנחתי לבצע באופן מיידי בחינה של השפעת שינויי האקלים בטווח המיידי והארוך על ניהול משק האנרגיה בכלל ומשק החשמל בפרט".

כזכור, ביום שישי לפני כשלושה שבועות, שרר עומס חום קיצוני עם טמפרטורות חריגות של מעל 40 מעלות והחל משעה 16:00 ועד 21:30 הביקוש לחשמל עלה על ייצור החשמל, דבר שהוביל לניתוק צרכנים שהגיע לשיא בסביבות השעה 18:30 אז נרשם מחסור בחשמל במשק בהיקף חריג של כ-1,000 מגהוואט וכתוצאה מכך כ-260,000 צרכנים היו מנותקים מחשמל.

מאות אלפים בשורה של ערים ברחבי הארץ חוו במהלך השבת הפסקת חשמל, ונאלצו לעשות את השבת ללא חשמל. במודיעין עילית לא היה חשמל באזורים מסוימים במשך כל השבת.

גם באזורים בירושלים, כדוגמת חלקים משכונת בית וגן, לא היה חשמל בליל שבת. בקריית מלאכי, שם ישנה שכונת ענק של אלפי חסידי חב"ד, הופסק החשמל לאורך כל הלילה ואלפים נאלצו לאכול את סעודות השבת בחשיכה.

הביקוש לחשמל גדל אז על היצע החשמל בשל צירוף של נסיבות וכשלים ובניהם: חברת נגה בצעה הערכת חסר של הירידה בהספק של חלק גדול מיחידות ייצור החשמל בשל עומס החום; מספר יחידות יצור לא היו שמישות בגלל תחזוקות או תקלות עוד טרם האירוע; תהליך גיבוש תחזיות הביקוש בהתאם לתחזית מזג האוויר בנגה לא היה מדויק מספיק ולא לקח בחשבון סטיות ראליות מתחזית הביקוש; ומערך ניתוקי הצרכנים המתופעל על ידי נגה וחח"י במשותף לא עבד בצורה תקינה ויעילה מספיק.

הלקחים העיקרים מן האירוע, אשר כבר החלו להיות מיושמים בשטח, כוללים בין היתר, בחינה מחודשת של נהלי החירום של חברת נגה ושל מערך ניהול ניתוקי הצרכנים בנגה ובחברת חשמל, ביצוע עבודת מטה בנגה לשיפור תחזיות הביקוש והתאמתם למגמות מזג אוויר קיצוני. כמו כן, הוחלט כי תתבצע באופן מידי בריכוז חברת נגה עבודה לבחינה מחודשת של ההערכה של ירידת הספקים ותקלות ביחידות הייצור כתוצאה מעומסי חום וצעדים להתמודד עם ירידה זו.

נוהל ניתוק הצרכנים יעודכן ויוגדרו קריטריונים ברורים ושקופים לביצועו וכן יגובשו נהלים לשיפור התקשורת בין חברת נגה לחברת החשמל בשגרה ובחירום, אשר יכללו נוהל מסודר לשיפור העברת המידע למקבלי ההחלטות בזמן אמת. כמו כן, הוחלט כי בשבועות הקרובים תתבצענה סדרה של הערכות מצב על מנת לוודא הימנעות מאירועים כאלו בקיץ הקרוב.

יצוין, כי בהמשך להפקת הלקחים בראשות מנכל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין, פירסמה שבוע שעבר רשות החשמל שימוע להרחבת הסדרי ה"השלה מרצון", מה שיאפשר לחברת ניהול המערכת לבקש בזמן מחסור בחשמל ממשתמשי חשמל גדולים להפסיק את השימוש בשעות מסוימות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר