בחירות 2015 • צפו בראיון

יצחק הרצוג: 'ביבי איבד את האנושיות לחברה החרדית'

יו"ר 'המחנה הציוני' יצחק הרצוג בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", שוטח את משנתו ועמדתו • "המחויבות לעולם התורה זה חלק מדמי" • "ביבי איבד את האנושיות לחברה החרדית" • עוד בראיון: כיצד ינהג עם חוק הגיוס, הסנקציות הפליליות וחוק הגיור • למה הוא עדיף מביבי ומה לחש לליצמן בחתונת נכדתו? • צפו (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

בחירות 2015 • ראיון מיוחד: בימים אלו, שבועיים לפני הבחירות, עסוק יו"ר 'המחנה הציוני' ח"כ יצחק הרצוג בשיאו של קמפיין הבחירות. הוא מקווה להצליח להדיח את ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהיכנס במקומו ללשכת ראש הממשלה.

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", מדבר יצחק הרצוג על הכל ומסביר מדוע לדעתו הוא האיש הראוי לכהן כראש הממשלה, ולמה הוא עדיף על פני נתניהו גם לציבור החרדי .

מי שנכנס ללשכתו של הרצוג, יכול להבחין בספרים רבים של מרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל שהעניק לו אותם עם הקדשה אישית לצד תמונות של סביו הרב יצחק הרצוג זצ"ל שהיה הרב הראשי לישראל.

בפתח הראיון עסקנו בענייני היום, תחילה בנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני הקונגרס בארה"ב, שאלנו את הרצוג האם הדבר מזיק למדינת ישראל: "כאשר ראש הממשלה נוסע לנאום נאום שאין לי מחלוקת לגבי חשיבות הנושא, השאלה האם הוא עוזר לנטרל את האיום או לא, לדעתי הוא לא עוזר לנטרל את האיום, הוא רק גורם לכך שלא יקשיבו לו והתהליך יתקיים בלעדיו".

לאחר שדיברנו על הנושא האיראני שוחחנו עם הרצוג על הפוליטיקה, בסקרים הוא מצליח לגבור על הליכוד אך עדיין מתקשה להציג גוש בראשותו שירכיב את הממשלה הבאה.

"אני הוכחתי מיומנויות פוליטיות בלתי מבוטלות, לקרב נדחים, לחבר קבוצות", אומר הרצוג, "בכלל, תפיסת עולמי מדברת על ההכרה העמוקה לכך שבישראל יש רב תרבותיות מתפתחת, תחת החלום הציוני של מדינה יהודית דמוקרטית בישראל, אנחנו נמצאים במצב שכל קבוצה רוצה לממש את שאיפותיה, וזה לגיטימי לדבר עם כל קבוצה בגובה העיניים ולא להטיף לה".

"לכן, בסופו של דבר, אני מאמין שאני יוכל להוביל ולבנות קואליציה בעלת משמעות לישראל, חזקה ויציבה", טוען ברצוג.

יצחק הרצוג עם כתב "כיכר השבת" ישי כהן (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו טען לאחרונה שבתדרוכים שהוא מקבל, נשיא המדינה ראובן ריבלין צפוי להטיל את הרכבת הממשלה על המפלגה הגדולה ולאו דווקא על מי שיציג גוש גדול, שאלנו את הרצוג האם הדבר נכון.

"אני חושב שזה אחד השיקולים, יהיה פה שילוב של המפלגה הגדולה וגם שילוב של התמיכה. אני פועל בשני המישורים, אני חושב שמבחינתי אני אומר לכל מי שרוצה ומבין את הצורך להחליף את נתניהו, אחרי שש שנים של שלטון כושל, שהוא חייב להצביע רק עבורי".

שאלנו את הרצוג האם יש לו איזו הבטחה מהמפלגות החרדיות שיתמכו בו לתפקיד ראש הממשלה ולא בבנימין נתניהו.

"לא, אין לי הבטחה כזו בכלל", מצהיר הרצוג ומוסיף, "אלא שאני נוהג בהגינות, אני גם למדתי שלא לפזר הבטחות סרק, ולהבדיל מנתניהו אני לא מתכוון לפזר הבטחות סרק. אני יומר מה יש לי, יש לי יחס של ההערכה וכבוד לכולם, בתקופתי כראש האופוזיציה הוכחתי שאני יודע לעבוד עם המפלגות החרדיות, כמו יתר המפלגות, גם אם יש חילוקי דעות".

הקדשה של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל ליצחק הרצוג (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

במהלך הראיון מספר הרצוג על הקשר שלו עם הציבור החרדי: "אני בא מבית שמבחינתי, המחויבות לעולם התורה, לערכי הנצח של העם היהודי, זה חלק מדמי".

שאלנו את הרצוג איך הוא יכול לשכנע את הציבור החרדי שהפוליטיקאים החרדים צריכים לתמוך בו ולא בנתניהו, מה יש בו שאין בנתניהו?

"אמינות, אחריות, אני גם באמת ובתמים מאמין והוכחתי זאת בכל תפקיד שביצעתי, הוכחתי את ההבנה העמוקה של צרכי הציבור החרדי, בכל מה שקשור לאורחות חייו, בכל מה שקשור להתמודדות בעוני, בעיית הדיור.

"האוכלוסייה החרדית היום נושאת כאב גדול, מרירות גדולה, היא פצועה, מרגישה שבעצם עשו לה עוול. לדידי לא יתכן שניפגש רק בחדר המיון בבית חולים, אלא בכל מעגלי החיים.

"אני חושב שמה שקרה עם נתניהו, אני חושב שביבי איבד, באמת איבד, את האנושיות, את היחס לאחר, את ההבנה של המצוקות האימיתיות של החברה החרדית".

התחלנו לדבר עם יצחק הרצוג על הסנקציות הפליליות אבל הוא בחר קודם לדבר על מצוקת הציבור החרדי מבחינת תקציבים: "אני חושב שלפני כן יש שאלה אמיתית של קיום בכבוד. אני מתחתי ביקורת קשה על קיצוץ 'קצבאות הילדים', לא רק בגלל הציבור החרדי, אלא שקצבאות הילדים הם חלק מהאמנה בין מדינה לבין המשפחות, הקצבאות הללו מייצבות את סל ההכנסות של משפחה, אני אעשה הכל כדי לייצב את סל ההכנסות של המשפחות".

חזרנו ושאלנו את הרצוג על נושא הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס: "אני יאמר כך, אני לא משחק משחקים, אני לא מנהל משא ומתן היום. אני יאמר כך, לדעתי עולם התורה ועולם הישיבות הוא ערך חשוב במדינת ישראל, אני מאוד מאוד מכבד את העולם הזה, ומאוד מבין את כוחו ועוצמתו ותרומתו לשימור עם ישראל מדורי דורות, אבל אני לא מוכן לנהל משא ומתן על חוק".

"ביבי איבד, באמת איבד, את האנושיות" (צילום: פלאש 90)

"התחושה שמישהו מרגיש שבשל רצונו ללמוד תורה הוא יחשב עבריין, זו תחושה מאוד קשה, היא תחושה כואבת", מוסיף הרצוג.

הרצוג לא שוכח לעקוץ את יאיר לפיד שעמד מאחורי חוק הגיוס: "נצטרך להתמודד בכך בתהליך חברתי, בדיאלוג ובשיח, בפתיחות, בהבנה בין כל הקבוצות, לא בהתנשאות, לא בבורות ולא בהשמצות".

במהלך ישיבת המפלגות החרדיות באופוזיציה, ראשי המפלגות החרדיות ובראשם אריה דרעי, הצהירו שהם ישמחו לראות את יצחק הרצוג כראש הממשלה במקומו של בנימין נתניהו, אך בחודש האחרון משהו השתנה, הם חוששים לומר זאת, שאלנו את הרצוג מדוע.

"אני חושב שזה לגיטימי מבחינתם, היום המפלגות החרדיות רוצות לדעת קודם כל באופן טבעי באיזו זירה הן נמצאות, יש בוחרים כאלה ואחרים. אני יכול להבין את החששות, אבל אני אומר כך, תמיד יש את היום שאחרי, אני לא במסע חיזור, אני לא משתמש וזורק, אני לא משתמש רק לשם ניצול, אני מדבר על שיח פתוח שבו אני מותח ביקורת ואומר גם דברי ההערכה, ומנגד גם אני סופג ביקורת וגם סופג ההערכה, זה מה שאני רוצה להגיע ביחסים עם המפלגות החרדיות".

אני אתן לך ציטוט של אריה דרעי: אין לי בעיה שהרצוג יהיה ראש הממשלה, יש לי בעיה שציפי לבני תהיה ראשת הממשלה.

"אני לא מכיר את הציטוט הזה, אני חושב שציפי לבני היא אשה מאוד מכובדת ומאוד ראויה. אני חושב שציפי לבני היא אשה מאוד ראויה והגונה שמעולם לא נקטה שום צד של רדיפה, אנחנו צריכים להכיר בעובדה שבציבור הכללי יש דרישה להרבה תהליכים חשובים".

הרצוג בוחר לצאת נגד המתקפה המכוונת נגדו על דאגתו כביכול לרפורמים ואומר: "אני אומר כך, כדאי שידעו את האמת, ישנם כללים שהוכתבו, כללי שוויון, כשר הבינוי והשיכון עמדתי בכללים הללו. אבל כתוצאה מהכללים הללו נבנו מאות בתי כנסת בכל רחבי הארץ והדבר הגדול נבנו מאות מקוואות בכל רחבי הארץ, אז צריך לראות את האמת ולא ליפול למסכת של שקרים".

שיחות ארוכות עם הראשל"צ הגר"י יוסף (צילום: פלאש 90)

כששאלנו את הרצוג על נושא חוק הגיור שהסעיר את הממשלה היוצאת, הוא חושף שיחות שהוא מקיים עם הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף בנושא: "אני שוחחתי על כך שיחות ארוכות מאוד גם עם הרב יצחק יוסף, אני חושב שכמו בכל נושא בנושא דת ומדינה, יש יכולות להגיע להבנות והסדרים".

הציבור החרדי שואל את עצמו, במידה ותיבחר, למי תחייג ראשון - למפלגות החרדיות או לשאר המפלגות?

"אני לא מנהל קואליציות, ממש לא, זה גם לא ראוי. אני מדבר עם כולם ואני נוהג עם כולם בכבוד".

הרצוג תקף את מפלגת 'יחד' בה נמצא פעיל הימין ברוך מרזל: "ב'יחד' יושב ברוך מרזל, ברוך מרזל לצערי הרב הוא דוגמא להפצת שנאה, ריב ומדון, הוא פוסל קבוצות אחרות בחברה הישראלית. הוא מתעלם מן העבודה שגדולי תורה אסרו לעלות להר הבית". יצוין כי מרזל לא עולה להר הבית זה שנים ארוכות.

לקראת סיום שאלנו את יצחק הרצוג מה היה בשיחה בינו לבין ח"כ יעקב ליצמן במהלך שמחת החתונה לנכדתו של ליצמן: "אני אמרתי לו שהיין טעים, שאני רציתי לדעת על הזוג הצעיר, אני באתי כחבר. פשוט רציתי לשאול את הדברים החשובים בחתונה כזו, שום אמירה פוליטית, זה לא המקום ולא הזמן".

בסיום הראיון מנסה הרצוג להסביר מדוע הוא הכי מתאים לציבור החרדי כראש ממשלת ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר