קצוצי כנפיים

קריסת חיל האוויר של איראן: התקיפה הישראלית חושפת שנים של הזנחה

חיל האוויר ממשיך לתקוף מטרות באיראן – וגם מספר לא מבוטל של מטוסי קרב | אילו מטוסים איראנים הושמדו, ומדוע אנחנו לא רואים את חיל האוויר האיראני טס באוויר? (חדשות צבא)

מטוס F-14 איראני (צילום: מאת Shahram Sharifi - http://www.airliners.net/photo/Iran---Air/Grumman-F-14AM-Tomcat/2432307/L/, GFDL 1.2, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37338017)

צה"ל ממשיך להרחיב את מבצע "עם כלביא", והלילה ביצע חיל האוויר הישראלי גל תקיפות נוסף נגד שדות תעופה ב. שישה בסיסים צבאיים במערב, במזרח ובמרכז המדינה הופצצו – חלקם נפגעו כבר בסבבים קודמים. התקיפות התמקדו במסלולי המראה, דירים תת-קרקעיים, מטוסי תדלוק, וכן במטוסי קרב מסוג F-14 ו-F-5 ובמסוקי תקיפה מסוג AH-1.

בין כלי הטיס שנפגעו, בולטים מטוסי ה-F-14 טומקט – מהמתקדמים ביותר בעולם בזמנם – שסופקו לאיראן על ידי ארצות הברית עוד לפני המהפכה האסלאמית, בשנות ה-70. איראן הייתה המדינה היחידה מלבד ארה"ב שהפעילה מטוסים אלה, שכיום רובם כבר אינם כשירים לטיסה.

גם מטוסי ה-F-5, שנמסרו לאיראן באותה תקופה, ממשיכים לשרת את חיל האוויר שלה, אף שהם מיושנים במידה ניכרת. לפי ההערכות, בתקיפה הושמדו חמישה מטוסי F-14, שני מטוסי F-5, שמונה מסוקי קוברה מתוצרת מקומית המבוססים על דגם AH-1J האמריקאי, וכן מטוס תדלוק אחד, ככל הנראה מסוג בואינג 707 או 747.

מאז תחילת המבצע, חיל האוויר האיראני נמנע מלהגיב בקרבות אוויר, ולמעשה נותר על הקרקע. חיל אוויר שבמשך עשורים נחשב מהחזקים באזור, הפך לצל של מה שהיה. באמצע המאה הקודמת נהנתה איראן מתמיכה ביטחונית אמריקאית מסיבית, שהביאה אותה לרכוש ציוד מתקדם במיוחד – כולל סימולטורים חדישים, שבהם התאמנו גם טייסים ישראלים.

כן, ניתן לומר שלישראל היה חלק מסוים בפיתוח כוחו של חיל האוויר האיראני, במיוחד בתקופה שלפני המהפכה ב-1979. באותן שנים שררו יחסים דיפלומטיים קרובים בין שתי המדינות, שהתבססו על שיתוף פעולה מודיעיני, ביטחוני וטכנולוגי. ישראל תמכה בשלטון השאה, מכרה לו אמצעי לחימה ואף סייעה בהקמת ובאימון המשטרה החשאית שלו, (הסאוואכ). באותו הקשר, חיל האוויר האיראני הפך לאחד מהחזקים והמתקדמים במזרח התיכון, ושיתוף הפעולה עם חיל האוויר הישראלי העיד על רמה גבוהה של אמון ותרם ישירות ליכולותיה המבצעיות של איראן באותה תקופה.

תקיפת מטוסי קרב מסוג F5 באיראן

עליית ח'ומייני לשלטון וניתוק הקשרים עם המערב טרפו את הקלפים. הסנקציות שהוטלו מאז על איראן הפכו את התחזוקה של המטוסים האמריקאיים לאתגר כמעט בלתי פתיר. למרות ניסיונות לפתח תעשייה מקומית, מטוסים כמו ה-F-14 נותרו לרוב מקורקעים בשל מחסור בחלקי חילוף. מטוסי הקרב האיראניים, רובם בני יותר מ-40 שנה, אינם מסוגלים עוד להתמודד מול כוחות מודרניים כמו חיל האוויר הישראלי.

נראה כי ישראל שמה לה למטרה לשתק לחלוטין את מערך התקיפה האווירי של איראן, ולמנוע כל ניסיון עתידי לאתגר את העליונות האווירית שלה באזור. התקיפות, שבוצעו גם באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, פגעו קשה בתשתיות הקרקעיות של חיל האוויר האיראני – מהדירים ועד מערכות המכ"ם וההגנה האווירית.

מבצע עם כלביא, מצטרף לשורת מהלכים צבאיים שממחישים עד כמה המערך האווירי האיראני קפא בזמן מאז המהפכה – וכיצד ישראל מערערת את אחד הסמלים הביטחוניים האחרונים שנותרו לרפובליקה האסלאמית.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (86%)

לא (14%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בצבא וביטחון: