מנפץ סטיגמות

מה צריך לעשות כשנתקעים בשיטפון? | אלו הטיפים שאתם חייבים לקרוא ולשנן 

בעקבות האירוע המצער בו אח ואחות נספו בשיטפון בערבה, אריה אושרוב במספר טיפים מצילי חיים • כך תפעלו נכון ומהר על מנת לשמור על החיים שלכם ושל נוסעי הרכב (תחבורה)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
"לפתוח חלונות", הדרך הנכונה לנהוג בעת שיטפון (דוברות המשטרה)

בימים אלו, שמזג האוויר מקפץ, מערכות גשמים עלולות להוביל לשיטפונות חזקים. העצה החכמה מכולן הינה להישאר בבית ובטח שלא להתקרב לאזורים מסוכנים. במידה וחלילה נקלעתם למקום שבו זורמים מים מחזקים, חשוב שתדעו איך לפעול על מנת להציל את החיים שלכם ושל כל נוסעי הרכב.

בכדי לדעת טוב יותר איך כדאי לנהוג בעת שיטפון אנו פונים לגיפאי הוותיק אריה אושרוב. אריה מטייל רבות ברחבי הארץ ומעת לעת, בעת שיטפונות, הוא עושה טיולי ג'יפים בטוחים באזור השיטפון. בארסנל של אריה מבחר טיפים ועצות איך לנהוג נכון בעת שיטפון, כאשר על הדרך הוא מנפץ כמה מיתוסים שניתן לחשוב שאולי כך כדאי לנהוג בעת שיטפון.

"עקב האירוע המצער בציחור, חשוב לדעת באופן מסודר מה כדאי ולא כדאי לבצע כאשר נקלעתם עם הרכב למצב דומה בכניסה לתוך נחל זורם", פותח אריה אושרוב, "וכדי להדגיש את חשיבות העניין – ולמי שלא יקרא אותנו עד הסוף - את ההמלצה הכי חשובה אדגיש כבר כעת: אל תכנסו עם הרכב לזרימת מים, אם אתם לא בטוחים במאת האחוזים שאתם עוברים אותה. זכרו ש-99% מצליחים, מה שאומר שסטטיסטית אחד מתוך מאה רכבים ייכשל במעבר, אלה סיכויים נוראים. בנוסף אל תניחו שאם הרכב לפניכם הצליח, זה אומר שגם אתם תצליחו לעבור כמוהו".

בעת שיטפון - לפתוח חלונות

אושרוב עובר לטיפים מצילי חיים: "במידה ונקלעתם לזרימה חזקה והרכב נכבה או מתחיל להיסחף יש לבצע את הדברים הבאים: לפתוח מייד את החגורה ו‏לפתוח מהר ככל שניתן את החלונות (אם לא חיכיתם הרבה זמן, גם חלונות חשמל ייפתחו). אגב, שווה לפתוח את החלונות בכניסה עם הרכב לתוך הנחל הזורם, אפילו על חשבון שתירטבו קצת.

"במידה ונתקעתם והחלון לא נפתח, רוב הסיכויים שלא תצליחו לפתוח את הדלתות עד שלא תהיה השוואת לחצים של מים בתוך ומחוץ לרכב, לכן תלוי במצב אתם צריכים לעשות אחד משניים: א. לשבור את החלון בעזרת חפץ חד (להיזהר, כי החלון יישבר פנימה עליכם). שימו לב", מדגיש אושרוב, "אין לנסות לשבור את השמשה הקידמית כי אתם לא תצליחו. אם אין לכם כלי חד אפשר לקחת את משענת הראש של הכיסא ולשבור עם החלק המתכתי את החלון של הנהג (אגב, אפשר לקנות בשקל ועשרים מעלי אקספרס כל מיני פטישונים שינפצו חלון רכב בקלות.

"הדבר השני שחשוב לעשות זה להמתין עד שהמים ייכנסו לתוך הרכב לגובה הראש שלכם, ואז הדלת תיפתח (זה יהיה מלחיץ אבל הדלת תפתח. כמובן שאם הדלת שלכם לא יכולה להיפתח עקב משהו שתוקע אותה מבחוץ, יש לעבור לדלת וחלון אחרים".

אושרוב עובר לטיפ הבא: "אם הרכב עומד יציב ולא שט בזרימה, אז כדאי לטפס על הגג ולאמוד את המצב מסביב (ברכבים גדולים הסיכוי שהרכב לא ישוט הוא גדול יותר, אבל זה תלוי במצב).

"‏אם יש לכם אופציה לקפוץ מהרכב באופן לא מסכן לנקודה בטוחה ומקובעת צריך לעשות זאת מיד! אל תמתינו, ייתכן שמהר מאוד לא תהיה לכם את האופציה הזאת. לדוגמא לטפס על עץ גבוה, או לסלע גדול שהמים לא מגיעים אליו או אם יש לכם דרך להגיע ליבשה בטוחה. כמעט כל מי שניצל באסון צפית היו אלה שבאופן מידי הצליחו לקפוץ על הסלעים למקומות גבוהים יותר ולהימנע מהגל השוטף.

"‏אם אין אופציה לברוח מהרכב ואתם על הגג, אז צריך לאמוד את מצב הרכב ומצב הזרימה. אם נראה לכם שהרכב מקובע לקרקע ומפלס המים לא עולה, צריך להישאר על הגג ולחכות לחילוץ ייקח כמה שייקח. חשוב: אל תקפצו למים, אם גג הרכב בטוח".

במים - לנסות להגיע לנקודה יציבה

מה קורה שהרכב כבר משייט במים? אשרוב ממליץ: "אם הרכב משייט על המים או שמפלס המים הגיע לגג ואתם מרגישים שהזרימה תיקח אתכם עוד רגע או שיש לכם הרגשה שהרכב על סף התהפכות, אז לא תהיה לכם ברירה ואתם צריכים לקפוץ למים. שימו לב: אל תישארו על רכב ששט לו בזרימה, כי הסיכוי שלו להתהפך הוא גבוה מאוד וזה יכול לגרום למלכודת מוות, חלילה.

אושרוב עובר לטיפים למי שנאלץ לקפוץ למים כי רכבו כבר לא בטוח: "‏קפצו למים לתוך הזרימה תהיו מוכנים לכך שאתם הולכים להיסחף לעיתים למרחק גדול.

"‏בתוך המים נסו לשמור את הראש בחוץ, נסו לשים את הרגלים שלכם לפני הגוף ולא אחריו, על מנת שתוכלו להתקל ולהגיב לעצמים בהם תתנגשו בזמן הזרימה עם הרגלים".

אושרוב ממשיך: "‏בזרימה חזקה מאוד, אל תתנגדו יותר מידי תשמרו על כוחות, יהיה לכם קשה מאוד להתנגד לזרימת המים. זהו מצב הדומה למערבולת בים.

"כמו כן, ‏אף פעם על תעברו מכשול מתחת למים, אלא תמיד מעליו.

"בנוסף, ‏אם אתם מזהים שאתם מתקרבים לנקודת יבשה, סלע, עץ או כל דבר אחר שיכול לחלץ אתכם, נסו לשחות לשם הכי חזק שתוכלו. ייתכן שחייכם תלויים באותה הזדמנות. עוד ייתכן מצב שהזרימה תחלש בנקודות מסוימות, נניח כאשר הנחל מתרחב, ולכן שם כדאי להפעיל את כל האנרגיה כדי לנסות להגיע ל"חוף מבטחים".

"‏בזמן זרימה חזקה תהיו מוכנים שמידי פעם אתם תשקעו מתחת למים גם עם הראש, ולכן נסו להיות מוכנים לכך, קחו אויר וחכו לרגע שהראש יצא מהמים. זכרו שבערך 15-20 ס"מ של מים זורמים יפילו אדם, אז אל תנסו להיכנס רגלית למים, גם כאשר המפלס נראה לכם נמוך. זכרו שמים שיגיעו לגובה של כ-40 ס"מ יגרמו לרכב להתחיל לשוט בהם.

"זרימה הפוגעת בצד הרכב תסחוף אותו מהר יותר לעומת רכב שעומד עם הפנים (או הגב) לזרימה.

להציל את החיים ולא את הרכב

אושרוב מציין: "זה נכון שרכבים גדולים כמו משאיות, אוטובוסים וג'יפים יכולים 'לשרוד' מפלס מים גבוה יותר, אבל גם הם יעופו כמו נוצה כאשר המפלס יעבור בדרך כלל את קו הגלגלים ויגיע למרכב הרכב עצמו. לרכבים האלה יש שטח פנים גדול יותר, לכן הכוח שהמים יפעילו עליו יהיה גדול יותר".

"חשוב להדגיש", מעיר אושרוב, "לא להתבלבל בין להיכנס לשלולית עמוקה ולבין נחל עם זרימה חזקה. זה ממש לא אותו הדבר. מספיק להזכיר שבאירוע הגשם של אסון צפית, נהרג נהג משאית שניסה לחצות נחל שוטף עם המשאית וגם שם המשאית שלו נסחפה בזרם".

לסיום מציין אושרוב עוד נקודות חשובות קריטיות: "‏בדרך כלל הדקות הראשונות הן הכי קריטיות ולעיתים לחץ ורצון להציל את הרכב גורמים לטעות, שתסכן את החיים שלכם. הרבה אסונות התחילו בניסיון של מישהו להציל את הרכב, כאשר הזרימה עדין לא הייתה חזקה, ובסוף ההתעקשות הובילה לאסון ולכן כאשר אתם בתוך הרכב והמים מתחילים לעלות, אל תבזבזו זמן על טלפונים. מטרת חייכם, תרתי משמע, זה לברוח מהרכב (חגורת בטיחות, פתיחת חלון וטיפוס על הגג). כאשר אתם למעלה ויש לכם זמן, אתם יכולים להתקשר למשטרה.

"‏אם הגעתם למצב שנקלעתם לנסיעה בתוך המים, שימו לב לנסוע במהירות קבועה, בהילוך נמוך תוך לחיצה קבועה על הגז וכמובן לפתוח חלון לכל מצב שיגיע. אם הרכב נכבה, רוב הסיכויים שמים נכנסו למנוע וניסיון להתניע את הרכב בשנית ייכשל, עדיין חשוב לנסות להתניע, גם על חשבון נזק למנוע (מה שנקרא נעילה הידרוסטטית).

"חשוב להדגיש שלא באנו לעודד או ללמד מישהו לנסוע ולעבור נחל שוטף, אלא רק להדגיש את העובדה, שאם לא מדובר בזרימה חלשה של מים, אז אל תיקחו סיכון גם כאשר הכביש פתוח וגם כאשר רכבים נוספים צלחו את הנחל לפניכם. פשוט חכו לירידת המפלס. מעבר לסכנה בהיסחפות שיכולה להרוג אתכם, הדבר מדגיש את הסיכון הרב להרס הרכב גם במידה וסתם נכנסתם לשלולית עמוקה". חותם אושרוב.

בתקווה לבשורות טובות וקיץ בריא!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר