
לפני שמטיסים את אחד מכלי הטיס המתוחכמים והיקרים ביותר של חיל האוויר האמריקני – מפציץ ה-B-2 ספיריט – עוברים הטייסים הכשרה שכוללת לא רק תכנון טיסה, אלא גם שיעורים על תזונה, שינה, ועירנות. משימותיו של המפציץ החמקן נמשכות לעיתים קרובות מעבר ל-40 שעות ברציפות ודורשות מהצוות, שמונה שני טייסים בלבד, רמת מוכנות גופנית ומנטלית יוצאת דופן.
במשימה הנוכחית נגד אתרי הגרעין האיראניים, נאלצו הטייסים של חיל האוויר האמריקני לשהות במטוס במשך יותר מ-37 שעות - ללא נחיתה.
ה-B-2, שמחירו מוערך בכשני מיליארד דולר ונבנה על ידי נורת'רופ גרומן, מילא תפקיד מפתח במתקפה האמריקנית על מתקני הגרעין באיראן במהלך סוף השבוע האחרון. בטיסה שיכולה להימשך כמעט יומיים, כל פרט הופך קריטי – מהמאכלים שאוכלים ועד ליכולת לבצע תדלוק אווירי בחשיכה מוחלטת.
בכתבת ׳רויטרס׳ תיארו את החיים במטוס החמקן שמסוגל לטוס ולטוס ללא הפסקה.
לפי המתואר, הטייסים לומדים, בין היתר, כיצד סוגי מזון שונים משפיעים על עיכול, ערנות ושינה – גורמים חשובים במיוחד כשבתא הטייס מותקנת רק אסלת כימיקלים אחת. גנרל סטיב באשם, ששירת כטייס B-2 במשך תשע שנים ופרש כסגן מפקד פיקוד אירופה האמריקני ב-2024, סיפר ל׳רויטרס׳: "אנחנו לומדים מה מעיר אותנו ומה עוזר לנו להירדם. אתה חייב לדעת איך גופך מגיב." המנה האהובה עליו למשימות ארוכות: כריך הודו על לחם חיטה. "כמה שיותר תפל – יותר טוב."
המפציץ, שכנפיו נמתחות על פני 52 מטרים, מסוגל לטוס למרחק של 6,000 מייל ימי ללא תדלוק, אך רוב המשימות מחייבות תדלוקים באוויר – פעולה שנעשית ללא קשר עין עם זרוע התדלוק שמתחברת מאחור. בלילות חשוכים, במיוחד בלי ירח, מדובר במשימה מסוכנת במיוחד. "זה מסוכן מטבעו," הדגיש באשם. "ולא נעשה קל יותר כשאתה מותש."
הקוקפיט של ה-B-2 כולל שטח קטן מאחורי המושבים, בו ניתן לפרוס מיטת שדה לשם מנוחה קצרה. בין הארוחות, יש מי שמעדיפים להישאר עירניים בעזרת גרעיני חמנייה. אך לצד כל הטכנולוגיה, הצלחת המטוס נמדדת ביכולת של הטייסים לעמוד בעומס. שלא כמו דגמים ישנים כמו B-52 או B-1B, כאן אין צוות מורחב – כל אחד משני הטייסים נושא באחריות עצומה.
מערכת ההטסה של המטוס, הנשלטת לחלוטין על ידי מחשבים, שודרגה לאורך השנים. בתחילה הייתה תגובת התוכנה איטית יותר, מה שהקשה על תדלוק אווירי. השיפורים העדכניים הפכו את השליטה למדויקת יותר, אך הטיסה בצמוד למטוס תדלוק בגובה רב נותרה משימה מורכבת.
ה-B-2 כבר הספיק לרשום שיאים מבצעיים: ב-1999, במהלך מבצע "כוח מאוחד", המריאו מטוסים ממיזורי לטיסות של 31 שעות להפצצת מטרות בקוסובו – ובשמונה השבועות הראשונים פגעו בשליש מהיעדים. בעיראק, הפילו המטוסים יותר ממיליון וחצי פאונד של תחמושת ב-49 גיחות בלבד.
שיא חדש נשבר השבוע, כאשר שהמטוסים החמקניים הטילו לראשונה בהיסטוריה את חודרות הבונקרים המיתולוגיות בשימוש מבצעי.
כיום מתכננת ארה"ב להחליף את צי ה-B-2 וה-B-1 בלפחות 100 מפציצים חדשים מדגם B-21 ריידר. אך בינתיים, ה-B-2 ממשיך להוות את חוד החנית. הפעלתו של המטוס החמקן אגב, עולה כ-65 אלף דולר לשעה.
0 תגובות