מטוס חמקן מדגם B-2 ספיריט, ששימש כחלק ממבצע הסחה אמריקני רחב-היקף לקראת המתקפה על איראן, נאלץ לבצע נחיתת חירום בהונולולו שבהוואי – ושוהה שם מאז.
המטוס נחת בשדה התעופה הבינלאומי על שם דניאל ק. אינואי, הסמוך לבסיס חיל האוויר היקאם, המשמש כמרכז מבצעים של צבא ארה"ב באזור האינדו-פסיפי. לדברי עדי ראייה, המטוס הגיע תחת הקריאה MYTEE 14, ותועד עומד על המסלול לצד ניידת משטרה. גם בצילומי לוויין מסחריים ניתן לראותו עדיין שם, אך היקף הנזק שנגרם לו לא פורסם, וסביר שמורכבות התיקון מרחוק תקשה על החזרתו המהירה לפעולה.
האירוע מצטרף לשורת תקלות שאירעו למטוסים מדגם זה – מהמתקדמים בעולם אך גם מהמסובכים לתחזוקה. בשנת 2023, למשל, אחד ממטוסי ה-B-2 שנותר בודד בהונולולו בעקבות תקלה חרג מהצפי ונשאר במקום שבועות רבים, כשבמקביל כל צי המטוסים הושבת למשך חצי שנה בעקבות התרסקות אחרת בבסיס וייטמן שבמיזורי. לא פעם משמש בסיס היקאם כתחנת ביניים עבור B-2s, ולעיתים אף כבית זמני עד שתתוקן התקלה.
המבצע הנוכחי, שכונה בדיעבד "פטיש חצות" (MIDNIGHT HAMMER), התבצע במקביל לשיגורם של מטוסי B-2 מערבה אל תוך האוקיינוס השקט, בניסיון מכוון להטעות את קהילת המודיעין הפתוח (OSINT), שצפתה במהלך ופרסמה כי מדובר כנראה בהכנות לתקיפה על איראן. אך למעשה, המבצע נועד להסתיר את המסלול האמיתי של כוח התקיפה שחצו את האוקיינוס האטלנטי ממזרח ותקפו את המטרות באיראן בהפתעה.
הבלוגר הצבאי טיילר רוגוויי, שעקב מקרוב אחרי התנועה האווירית, כתב כי "למרות שלקהילת המודיעין הפתוח יש פוטנציאל להפריע לפעילות הצבאית, היא יכולה להפוך לכלי חיוני בידי מתכנני המלחמה – במיוחד כשהם יודעים כיצד להשתמש בה לטובתם". למעשה, פרט למתקפה עצמה, מעט מאוד ידוע על היקף ההונאה ועל פרטי התמרון שהוביל אליה.
דיווחים מוקדמים מפי גורמים אמריקניים העלו כי המטוסים בדרכם לגואם, אך הנחה זו לא התיישבה עם פרטי המסלול שנצפה. בדיעבד התברר כי אותה שיירת תדלוק מלווה נועדה אך ורק ליצור את הרושם שמדובר בכוח תקיפה גדול בהרבה, בעוד המהלומה האמיתית הונחתה מכיוון אחר לגמרי.
0 תגובות