דרמה רגע לפני סגירת ההסכם

הגר"מ צדקה הורה לאריה דרעי להכניס את חוק טל להסכם; "אל תהיה מזרוחניק" | האזינו

אם עד היום שמענו רק את ראשי הישיבות הליטאיים והאדמו"רים מתבטאים בנושא הנפיץ של חוק הגיוס החדש. כעת מגיעה דרישה גם מצד ראשי הישיבות הספרדיים | בכיר ראשי הישיבות הספרדיים, הגר"מ צדקה, שיגר מכתב לדרעי וביקש ממנו שיפעל למען חזרה לחוק טל | בהקלטה שהגיעה לידי 'כיכר', נשמע ראש הישיבה אומר: "אמרתי לדרעי אל תהיה מזרוחניק" (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ראש הישיבה הגאון רבי משה צדקה (צילום: עובדיה כלימי)

בזמן שביהדות התורה סגרו כבר עם הליכוד את נושא חלוקת התפקידים, ואף הבהירו כי לא יחתמו על ההסכמים הקואליציוניים עד שלא יוסדרו הנושאים האידאולוגיים, עמדתה של ש"ס בעניין חוק הגיוס עדיין לא נשמעה, אך בהקלטה ומכתב שנחשפים היום (רביעי) לראשונה ב'כיכר השבת', נשמע שעמדת בכיר ראשי הישיבות של ש"ס, היא אותה עמדה כמו של האדמו"רים וראשי ישיבות.

כזכור וכפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', ב'יהדות התורה' סגרו עם 'הליכוד' את התפקידים, אך הבהירו כי עד שנושא הסדרת מעמד בני הישיבות לא ייפתר על הצד הטוב יותר, הם לא יחתמו על ההסכמים.

היום, יו"ר דגל התורה, חבר הכנסת גפני, שב על הצהרתו ואמר בתדרוך לכלי התקשורת, "הגענו להסכמה שנחתום על מסמך מסוים שהוא לא הסכם אבל אנחנו לא נתקדם בלי הנושאים העקרוניים כמו חוק הגיוס - שאנחנו רוצים שיהיה חוק שמי שלומד ומוגדר תורתו אומנותו, יוכל להמשיך לשבת וללמוד ואנחנו דורשים להחיל על כך את פסקת ההתגברות". ב'אגודה', לא הסכימו עם דבריו של גפני, ולטענתם, הפתרון היחיד הוא חזרה מוחלטת לחוק טל - והכנסתו להסכם הקואליציוני.

מפלגת ש"ס של פי הדיווחים קיבלה מענק יפה תמורת כניסה לקואליציה, עדיין לא חתמה עם הליכוד והיא אמורה לסגור היום או מחר, אך רגע לפני החתימה נוצר משבר חדש, שעד היום, פחות העסיק את המפלגה.

ראש ישיבת פורת יוסף, הגאון רבי משה צדקה, הנחשב לאחד מבכירי ראשי הישיבות הספרדיים, חשף במהלך הימים האחרונים את דעתו, במכתב שכתב ליו"ר ש"ס אריה דרעי.

במכתב שנחשף לראשונה היום ב'כיכר השבת', נכתב: "מבקשים להחזיר הכל כקדמותו הן בעניין הגיוס של בני הישיבות, וכן לכתוב כמו קודם כחוק טל, ללא יעדים ומכסות. ולשמור הבנות הדתיות".

המכתב שכתב הגר"מ

לאחר מכן, בשיחה שקיים ראש הישיבה עם רבנים ספרדים שעלו למעונו, הוא אמר, כי חובה להכניס את הדרישות הללו בהסכם הקואליציוני, כפי שדורשים באגודת ישראל.

בהקלטה שהגיעה לידי 'כיכר השבת', נשמע ראש הישיבה משוחח עם רבנים ספרדים שמבקשים ממנו לדבר עם דרעי על חוק הגיוס. ראש הישיבה אומר להם: "זה, אריה דרעי, היה פה בענין הזה, אמרתי לו אתה אל תהיה מזרחניק. ככה אמרתי לו."

הגר"מ צדקה לדרעי: "אל תהיה מיזרחוניק"

כזכור, בביטאוני אגודת ישראל - המודיע והמבשר ציינו לפני כשבועיים כי גם ש"ס הצטרפה לעמדת אגו"י בדרישה להחזיר את חוק טל ולהכניס זאת להסכם הקואליציוני, אולם בימים האחרונים מסתמן כי בש"ס אין דרישה חד משמעית להסדיר את חוק הגיוס ולהשיבו את חוק טל – כפי שדורשים באגו"י.

רבנים וראשי ישיבות ספרדים ששוחחו עם 'כיכר השבת', ציינו כי תמהים מאוד על עמדת ש"ס, לאחר שלפי טענתם "מי שממלאים את היעדים והמכסות ברובם הם בחורים ספרדים שנשרו מישיבות, ובמקום שנוכל לנסות להחזיר אותם למסגרות כאלו ואחרות, הם הולכים לצבא ונאבדים לנו בין האצבעות".

כפי שדווח אמש ב'כיכר השבת', אמש נערכה פגישה אקראית וחריגה בין ראש ישיבת בריסק הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק ליו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני, שנסובה במהירות לדיון על חוק הגיוס.

השניים, כך נודע ל'כיכר השבת', נפגשו במהלך חתונה שנערכה במעלה החמישה, כאשר לאחר שיחת נימוסין קצרה, ביקש ראש ישיבת בריסק לסור הצידה עם גפני תוך כדי שכלל העוזרים הורחקו - וכך השניים נעמדו ודיברו בצידי האולם במשך דקות ארוכות, בלבביות ובחמימות, על הסוגיה הנפיצה של חוק הגיוס.

גורם שהיה נוכח בסמוך סיפר ל'כיכר השבת' כי "לאורך כל השיחה היה ניתן לראות את ההערכה הרבה שראש הישיבה רוחש לחבר-הכנסת גפני, כשלמרות הנפיצות שבדבר, ר' אברהם יהושע האזין בקשב רב לעמדתו של גפני".

כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', עם תחילת המשא ומתן, ראשי ישיבות ליטאיים הבחינו, שהנציגים הליטאיים לא מעלים על ראש סדר היום את הסדרת מעמד בני הישיבות, מנגד, ב'אגודת ישראל', החלו כאמור האדמו"רים לבקש מהנציגים שיעלו את חוק הגיוס כדרישה העיקרית במו"מ.

ראשי ישיבות ששוחחו לפני קרוב לשלושה שבועות עם 'כיכר השבת', הביעו את החשש כי נתניהו ינסה להכניס 'עזים' לחוק גיוס, והוא לא יסכים לחזור ל'חוק טל', ב'דגל התורה' טענו בזמנו להגנתם, כי בהוראת גדולי ישראל הם פועלים בשקט ומאחורי הקלעים למען חוק גיוס שיהיה מקובל על גדולי ישראל.

בהקלטה שהגיעה לידי 'כיכר השבת', נשמע ראש ישיבת תפרח וחבר מועצת גדולי התורה, הגאון רבי אביעזר פילץ, אומר בקולו, כי חזרה לחוק טל היא הרע במיעוטו וכי עדיף לחוקק חוק שישחרר לגמרי את בחורי הישיבות משירות צבאי.

כזכור, קודם לכן נחשפה ב'כיכר השבת' הקלטה דרמטית של ראש ישיבת חברון וחבר מועצת גדולי התורה הגר"ד כהן, שבפעם הראשונה הסביר בקולו, מה באמת חושבים ראשי הישיבות של דגל התורה - שזה לא ממש רחוק מהדרישות אותן הציבו האדמו"רים.

ראש הישיבה נשמע אומר בהקלטה: "לגופו של ענין, יש צד להגיד שזה (חוק הגיוס הנוכחי) הוא הלכתחילה שלנו - אין פה קשר לאדמו"רים - אני לא מבין, זו הרי שטות נוראה, אנחנו תמיד היינו נגד. אם אתה עושה פסקת התגברות, ואתה יכול לעשות את זה בדרך חוקית, אז יש מישהו בעולם שיגיד אחרת? אם אפשר בחוק להעביר את זה ולהחזיר את חוק טל, זה לא נגד הרב שטיינמן. זה שטוס'ים והבלים".

את הדברים אמר חבר המועצת לבכיר ב'אגודת ישראל', שהתעניין אצלו מה הוא חושב על 'דגל התורה' ועל הפעולות שהיא עושה לטובת הסדרת מעמד בני הישיבות, כעת, אנו חושפים עוד הקלטה של ראש הישיבה לאותו בכיר, בו הוא מסביר מה השוני בין הדעות של 'הפלג הירושלמי' שלא מוכנים להתפשר בנושא חוק הגיוס, לבין הדעות אותן הציג בהקלטה הקודמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר