לא תשכח; איך נזהרים מלשכוח אל ילדינו ברכב?

הסחות הדעת ומרוץ החיים, הם חלק מתופעות הלוואי של כולנו. שכחת ילדים ברכב ע"י הוריהם בדכ' אינה נעשית ע"י הורים עבריינים ובכל זאת זה קורה. איך מכחידים תופעה מדאיגה זו? * ראיון מרתק שעלה בקבוצת 'מרכז התקשורת' עם הכונן הרב אלמליח ופרופס' גרוטו שהשיב לשאלות (ילדים, בריאות)

עדינה אייריש | כיכר השבת |
ראשית הרב אלמליח ספר לנו בבקשה מה קרה שם אתמול באשדוד. מה אתה ראית? אתמול בשעות הבוקר המאוחרות התקבלה קריאה על תינוק מחוסר הכרה ברובע ו' באשדוד, הגעתי למקום והבחנתי כי תינוק שנשכח ככה"נ ברכב הועלה לבית ע"י אביו כשהוא מחוסר הכרה עם פגיעת חום קשה וסימני מוות, כל שנותר זה להמתין עם צוותי מדא במקום לקביעת מוות.

לא ניסו להחיות אותו? אי אפשר להציל תינוק מחוסר הכרה עם פגיעת חום?

לצערי מדובר בתינוק שכבר מספר שעות שכב כך בחום גבוהה מאוד וסימני המוות ברורים, כך שלא מבצעים החיאה במקרה שכזה. חשוב להבהיר מספר דברים: דווקא בגלל שמקרה שכזה הוא מעבר לדימיון של אדם זה רק מחזק את זה שזו גזירה, שהרי לא מדובר חלילה בהורים פושעים או רשלנים, מדובר בטעות אנוש ואני מדגיש שיכולה לקרא לכל אחד.

ולכן מה שצריך זה קודם כל פשוט להכניס למודעות ולשגרה את שימת הלב שיש לנו כשאנו יורדים מרכב, וכמו שאדם לא שוכח לכבות את המנוע של הרכב ככה הוא צריך לוודא שאין שום ילד מאחור. אצלי ברכב מותקן בדיבורית תקליט שמזכיר לבדוק שלא נשכח ילד ברכב. אף אחד שלא יסמוך על עצמו ויאמר לי זה לא יקרה. זה יכול לקרא לכולם.

שנית הייתי מציע לעלות את המודעות גם לאזרחים הרבים שמסתובבים ברחובות בדרכם לאוטובוס לקניות וכד', אתם רואים רכבים חונים תחת הבנין שלכם או ליד בית הכנסת או במרכז קניות, תעיפו מבט קצר ברפרוף אולי נשכח שם מישו. חלילה להיות חטטנים ולבחון את הרכב כשמאי רכב פשוט לעיף מבט קל סביבכם בפרט כשזה אפשרי תאמינו לי שנמנע כך אסונות רבים. דרך אגב ברוב המקרים שנקראנו לילד שנשכח ברכב זה היה מערנות של אזרחים שראו ושמו לב לכך. ולכן לדעתי יש להגביר את המודעות לא רק ביחס של נהגים/הורים לילדים אלא גם ביחס של אזרחים לסביבה.

כמה זמן לוקח להגיע לרמה כזאת? זה תלוי בגיל?

ילד יכול להיפגע כבר מ3-5 דקות הראשונות שהוא יושב ברכב לבד נעול ללא נתיב אויר פתוח. זה תלוי במספר פרמטרים בעיקר במעלות החום שבחוץ וכן במצב הרכב לפני. (אם היה מונע עם מזגן/ עמד בצל, וכד'). רכב הוא מכונת יריה לכל דבר. גם תוך כדי נהיגה וגם במצב של עצירה, בגדול כשרואים מצב כזה מה שחשוב זה קודם לבצע חילוץ בבטיחות מירבית. לא לשבור חלון שקרוב לילד. להשתדל לפתוח דלת ולא להוציא ילד מחלון וכד'.

אם אני רואה תינוק בתוך רכב, מלבד לשבור את החלון ולהזעיק הצלה יש משו שאני יכול לעשות?

ברמת הטיפול בילד שנפגע משהיה ממושכת כמובן שתלוי מאוד במצבו. ראשית כשרואים מצב שכזה עוד לפני פריצה וכד יש להזעיק את מגן דוד אדום למקום תוך כדי מסירת פרטים מלאים עד כמה שניתן. לאחר שהילד חולץ כל עוד הוא בהכרה ה2 דברים הכי חשובים זה לשמור לו על נתיב אויר פתוח ולצנן אותו.

אם החלון פתוח זה יכול להציל?

חלון פתוח לא תמיד יפתור את הבעיה או אולי ייקל או יאט את הנזק. שוב תלוי בזמן השהיה ובעוצמת החום

איך לצנן? לשפוך מים?

אכן לשפוך מים לצנן אותו לתת לו לשתות ככל שאפשר ורק אם הוא בהכרה מלאה, מי שלא מיומן יכול להזיק? מים קרים על גוף חם לא עלול ליצור בעיה? מים לא הכוונה הקרים מים רגילים לקחת אותו למקום מוצל ולהוריד את טמפרטורת הגוף, ראיתי שבעבר מאוד תקפת את משטרת אשדוד. הבוקר שמעתי אותך בקול חי משבח אותם..

אז הם בסדר או לא?

חלוקת ציונים קשורה להתנהלות של אדם. גם גוף כמשטרת אשדוד שצריך לקבל ביקורת אני לא אחסוך את זה מהם בדיוק כמו שכשהם צריכים לקבל פירגון אתן להם אותו במלא העוצמה. כמו במקרה הזה שגילו רגישות לעניין ושיחררו את הגופה לקבורה.

שמעתי עיתונאים חילונים שטוענים שזה קשור לילודה גבוהה. אתה מסכים עם עמדתם? או שזה קורה לא פחות גם במגזרים שונים?

לגבי טענתם של עיתונאים אני מזמין אותם לעשות מה שעושים תמיד שבודקים סטאטיסטית ולראות שמעל 80 אחוז אם לא יותר ממקרים אלו בכלל לא קרו במגזר החרדי אלא במגזר הכללי שהילודה בו פחותה מאוד. אדרבה הציבור החרדי ברובו כלל לא מחזיק רכב וגם מי שמחזיק אמון יותר על קשר עם ילדיו וחינוך ל"ונשמרתם מאוד לנפשותכם".

אף אחד לא אמר שאנחנו ציבור מושלמים תמיד יש לאן לשאוף ולתקן אבל זו המציאות שבציבור שלנו המקרים האלו פחות שכיחים בצורה קיצונית. התופעה הזו שכיחה פחות במגזר. שוב צריך להבין שזה גזירה נוראית, כי אם נבחן את הדברים לגופם הרי הרכב הזה חנה ברחוב שהוא שכונה חילונית 4 מטר מתחת אוטובוס הומה אדם! שבעיקר אנשים חילוניים עולים ויורדים שם. איך זה שאף אזרח לא ראה את זה במשך 4 שעות?

לא רוצה לחשוב ולקטרג שאולי אנשים עסוקים בטלפונים שלהם ולכן אף אחד לא שם לב למה קורה מטר סביבו...
הקמפיין העיקרי שיש להתמקד בו זה להיות עירניים.

לכל דבר. לדעת ולצאת מנקודת הנחה שרכב זה מכונת יריה זה כלי רצח לכל דבר ורישיון צריך לא רק בשביל לנהוג אלא ובעיקר כדי לדעת איך להשתמש בו. צריך גם להיזהר שזה לא ימאס על אנשים. פחות תמונות של ילדים כי אז אנשים נוצר להם עם הזמן כההות חושים ואטימות. צריך למצא את האיזון בין המסר שישודר לתמונות שילוו את הקמפיין.

דווקא לדעתי יש ליצור משו בסגנון של חיישן או משו דומה שנניח לא מכבה רכב או גורם לפתיחת חלונות של כל הרכב כשיש ילד במושב האחורי. והכי חשוב שנזכור אין מושג "לי זה לא יקרה", מנסים ללוות נפשית את המשפחה? או שהטיפול שלכם הסתיים בנסיונות ההחייאה?

ממש לא, אתמול נשארנו במקום עד שווידאנו שיש שיחרור של הגופה ואז לקחנו את הנפטר לבית העלמין והשתדלנו שיהיה לויה כמה שיותר מהר כדי שהמשפחה לא תתייסר יתר על המידה. כמובן שיש עוד אנשים בתמונה שמלווים את המשפחה עד עכשיו בתמיכה נפשית וגם פסיכולוגית וטכנית. הרב ישראל פרידלנדר איש יקר שפשוט לא עזב את האבא לרגע מתחילת המקרה ועד לאחר הלוויה וכן הרב משה ליפשיץ שליט"א שהוא רב של הבחור שמלווה אותו עד לרגעים אלו ומגיע להם יישר כח עצום.

פרופס' איתמר גרוטו, מנהל שירותי בריאות הציבור השיב אף הוא לשאלות שהופנו אליו.

מה הפתרון לשכחת עוללים ברכב? הפתרון לעניין זה צריך להיות תשומת לב. צריך לנסות שיטות שיזכירו לנו שיש תינוק או ילד ברכב. מהי נקודת הזמן הקריטית למניעת מוות לילד שנשכח ברכב? משך הזמן למוות תלוי בהרבה משתנים. רצוי לא להשאיר ברכב בכלל. האם יוזמות טכנולוגיות שאנו רואים לאחרונה הם באישור משרד הבריאות? יוזמות טכנולוגיות אינן בסמכות משרד הבריאות וגם לא הוכח שהן עוזרות.

חלון פתוח עוזר? חלון פתוח לא עוזר וזה לא פתרון, במשרד הבריאות עושים הדרכות ובטיפת חלב. יש רעיון חדש שרץ עכשיו רעיון גאוני איך לא לשכוח ילד באוטו, חילצו נעל אחת ושימו במושב האחורי כך אף אחד לא יצא מהאוטו בלי נעליים.

האם משרד הבריאות עושה מספיק בשביל זה? יש פרסום שרץ ברדיו, אבל בסופו של יום זה קורה להורים נורמטיביים, לא עבריינים, לכל אמצעי טכנולוגי יש חסרונות וסדנאות לא בהכרח יהיו אפקטיביות.

תודה רבה על הדברים המרתקים...

שיהיו רק בשורות טובות שתוזמנו רק ללידות ושלא נדע עוד צער. וכמובן תנחומים למשפחה היקרה.

#קבוצת מרכז התקשורת מנוהלת ע"י אשת התקשורת הגב' שושי הלר והגב' יעל מזרחי#

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית