שְׂאוּ שְׁעָרִים רָאשֵׁיכֶם

פרויקט חג: שמחת תורה אצל גדולי הדור ובהיכלי הישיבות

גדולי הדור בשמחת תורה, ספר התורה הקטן, ראש הישיבה שמתחתן עם התורה, הרב שעורך סיום הש"ס - בבלי וירושלמי וזריקת התפוחים בצאנז • כל ההנהגות של חג שמחת תורה (חדשות חרדים)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
ה"חתונה" בתפרח (באדיבות המצלם)

שמחת התורה של שר התורה

מרן שר התורה הגאון רבי חיים קניבסקי מחזיק בספר תורה קטן ומיוחד שאותו נוהג להחזיק בהקפות בביתו. באחת ההקפות נוהג להשתתף בבית הכנסת לדרמן.

בסעודות החג לובש הגר"ח את השטריימל של אביו מרן הסטייפעלר זי"ע. סבו היה חסיד של האדמו"ר ר' מרדכי דב ובנו רבי יהודה לייב מחסידות הורניסטייפול. שמו "יעקב ישראל" ניתן לו על שם רבי יעקב ישראל מטשרקס, סבו של האדמו"ר רבי מרדכי דב - השטריימל לפי המסורת עבר בירושה ומרן הגר"ח לובשו אף בסעודה שלישית מידי שבת.

מרן עולה בכל שנה לעליית "חתן תורה" במנין שבביתו.

ראש הישיבה הגר"ש כהן

ישיבת 'פורת יוסף' בעיר העתיקה בירושלים: סמוך לשקיעת החמה יורדים בני הישיבה ביחד עם ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן לרחבת הכותל המערבי ועורכים את ההקפות של תפילת מנחה, לאחר מכן עם צאת החג בהיכל הישיבה, בליווי תזמורת.

הגרב"ד פוברסקי

הגאון רבי ברוך דב פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז', עולה מידי שנה לעליית חתן תורה בישיבת פוניבז'. ראש הישיבה נוהג להשתתף בכל ההקפות בהיכל הישיבה ונוהג לעודד בחורים לקבל על עצמם דפי גמרא ללמוד במהלך השנה. במוצאי החג משתתף בזיץ בהיכל ישיבת פוניבז' לצד ראשי הישיבה.

בשנה שעברה עצר הגרב"ד את ההקפות בישיבה, וכשספר התורה בידו עמד ליד ארון הקודש, ואמר בבכי נרגש: "שלמה המלך בנה את בית המקדש אז היה שמחה עצומה, והיה סעודה במשך שבועיים ולא צמו ביום הכיפורים והיה לכלל ישראל הרגשה לא טובה שאולי לא היה להם כפרה בגלל שלא צמו ביום כיפור, עד שיצאה בת קול ואמרה כולם מוזמנים לחיי העולם הבא, יש לי את אותה הרגשה עכשיו. השמחה כאן זה ממש שיש על כולם את ההכרזה של "כולכם מזומנים לחיי העולם הבא".

הגר"ד לנדו

הגאון רבי דב לנדו, ראש ישיבת סלבודקא, רוקד בשנים האחרונות עם ספר תורה קטן ששימש בעבר את הגרנ"צ פינקל זצ"ל ובשנה אחת אף את מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

ההקפות בסלבודקא מסתיימות מידי שנה בליל שמחת תורה בשעה 12:30 וביום בשעה 16:00 אחר הצהריים.

הגר"א פילץ

הגאון רבי אביעזר פילץ מתחתן עם התורה: בישיבת תפרח נמכר אשתקד פסוק 'אתה הראת' ב-5,800 דפי גמרא. הבחור שרכש את הזכות, כיבד בה את ראש הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ והבוקר סיים את הדף האחרון.

בכל שנה במוצאי שמחת תורה הגר"א פילץ מתחתן עם התורה, כאשר ראשי הישיבה מובילים אותו כחתן עם נרות וניגון חופה ובאותו מעמד מתחייב ראש הישיבה להנשא לתורה כביכול.

הגר"מ זילבר

הגאון רבי מיכל זילבר, מקבל על עצמו מידי שנה בשמחת תורה ללמוד את כל הש"ס בעיון בבלי וירושלמי, היום בשעה 15:00 יתקיים בביתו ברחוב פנים מאירות בירושלים סיום בבלי וירושלמי שסיים כמידי שנה בשנה.

צאנז

לקראת מוצאי החג, מתקיים בצאנז טיש מיוחד המכונה "עאפיל טיש" (טיש התפוחים), בו נושא הרבי משא תורני נרחב בקול בוכים על חשיבות לימוד התורה והשקידה יומם ולילה, כשבהמשך נוהג הרבי לזרוק 26 תפוחים (כשם הוי"ה) ובחסידות מספרים כי מי שמצליח לתפוס את התפוח זוכה לישועה במהלך השנה הקרובה.

מנהג זריקת התפוחים הוא מנהג עתיק שהחל בזריקת מיני מתיקה לילדים לקול קריאת "צאן קדשים". גם בחסידות סאטמאר התפשט מנהג זריקת התפוחים.

בעלזא

בחצר חסידות בעלזא, אלפים שוהים בחג בצל האדמו"ר, במוצאי שמחת תורה מתקיים בהיכל הטישים מעמד ה"שטידיגע תוירה" המסורתי, בו נושא הרבי משא תורני מחזק בפני אלפי החסידים על חשיבות לימוד התורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר