היסטוריה ואקטואליה

האם היתה 'רומי' בארץ ישראל? תשובת הפוסק הספרדי

ישראל שפירא פנה אל הגאון המופלא רבי בן ציון מוצפי בענין רומי בגליל, והוא הפנה לעיין במספר מקורות שעוסקים בסוגית רומי בארץ ישראל | ומה העיד הרב בשם כמה חוקרים? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגאון רבי בן ציון מוצפי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

פרק י"א: בפרק הקודם עסקנו במאמרו התקיף של הגאון הנודע החוקר רבי ראובן אליצור מנהל ספריית הרמב"ם, שיצא חוצץ כנגד החכם משה קוניץ, ובעיקר כנגד הקדמת "תולדות רבנו הקדוש" שהופיעו בש"ס משניות דפוס וילנה.

הפרקים האחרונים בנושא >>

כפי שהוכחנו, ביקורתו החריפה של הרב אליצור עומדת במקומה, אולם הטענה שקוניץ סילף את דברי חז"ל וכתב על מערה תת קרקעית מהעיר רומי באיטליה לציפורי, איננה נכונה. וכוונתו של משה קוניץ על רומי שבגליל, שממנה נחפרה מערה על ביתו של רבי הקדוש בציפורי במרחק קילומטרים ספורים כפי שהעיד האלשי"ך הקדוש.

• • •

בדורנו זכינו לאורו של הגאון המופלא רבי בן ציון מוצפי שעונה לתלמידיו הרבים באתר 'דורש ציון' על שאלות רבות. פניתי ושאלתי את הרב בענין רומי בגליל, והוא הפנה אותי לעיין במספר מקורות שעוסקים בסוגית רומי בארץ ישראל, ותוך כדי דבריו, העיד ששאל כמה חוקרים, והם הראו לו מערכת מערות מסועפת שמובילה מהכפר 'רומת אל הייב', לעבר העיירה 'ציפורי', היכן שהתגורר רבנו הקדוש מסדר המשנה.

רומת אל הייב (צילום: גוגל מפות)

וכך שאלתי את הגרב"צ מוצפי (באתר 'דורש ציון') בסוגית 'תודוס איש רומי' כדלהלן: "הנה מצינו בחת"ס פסחים עד וז"ל "י"ל תודוס איש רומי בחו"ל הוי... מיהו י"א האי רומי ביוד הוא בא"י, ורומא בא' הוא כרך גדול של רומי, וי"א בהיפוך" עכ"ל. מה מקור דברי הי"א בהיפוך?

הסבר: תודוס איש רומי חי ופעל בתקופת התנאים, ומסופר עליו שהנהיג מעין תחליף לקרבן פסח. מנהג זה ספג ביקורת חריפה מצד חז"ל, שאמרו שראוי לנדות אותו אלמלא מעמדו המיוחד. שאלתי לגאון שליט"א הייתה, היכן תודוס הנ"ל התגורר, האם ברומי באיטליה או רומי בגליל?.[1]

וכך ענה בארוכה הגאון רבי בן ציון שליט"א: (ההדגשות שלי).

"ימחל לי כבודו על כי איני מספיק פנוי לעיין הרבה בסוגיא מרתקת זו, כי דע, על פי המפרשים היו שני ערים בשם רומא או רומה או רומי, האחת היא הידועה מקור הכפירה והטומאה בעולם, היא שהחריבה את בתינו והגלתה את ישראל יותר מכל אומה אחרת.

"ואילו השניה היא נקראת "רומה" ונמצאת בארץ ישראל, מיקומה קילומטרים אחדים צפונית לציפורי בגבעת רומה, מוזכרת בספר מלכים ב' כ"ג, ל"ו. וכן בספר יהושע י"ט, בשם עין רמון. בפי הבדואים המקומיים מכונה "רומת אל הייב".

"ועיין ירושלמי חגיגה פרק ג, הלכה א, מעשה בשבעה זקנים, וסדר הדורות, שושנת העמקים לרבנו משה אלשיךז"ל, ובזמנו כששאלתי כמה מהחוקרים באיזור הראוני צומת של מערות תת קרקעיות שהיו למשך קילומטרים מגיעות מציפורי עיר משכנו של רבנו הקדוש, אל עבר הישוב שכנראה אנטונינוס היה משתכן בה. וכאן קיצרתי. תודה לך".

• • •

כאמור גם החתם סופר החזיק במסורת שהיה כפר רומי (או רומא), בארץ ישראל.

המשך יבוא.

[1] תוספתא ביצה ב, טו.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר