יותר נזק מתועלת

מאמן כושר: זה מה שיקרה לכם אם תעשו יותר מדי ספורט

עונת הקיץ הכניסה אתכם לסחרור של ספורט? אתם לא לבד. לא משנה אם אתם מזיעים בבית או בחוץ, או כמה זמן פנוי יש לכם, ביצוע יותר מדי פעילות גופנית יכול בקלות לחולל יותר נזק מתועלת (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

במשך יום אחד בלבד הסלון שלכם יכול לשמש כמשרד, ככיתה וכחדר כושר. אתם פשוט מסיטים את שולחן הקפה ימינה ופותחים את סרטון היו טיוב המועדף עליכם. אבל ממתי שני אימונים יומיים הפכו לדבר נורמלי ולסמל לכוח? אנחנו לא מתאמנים לאולימפיאדה, אנשים.

אם בילוי של יותר זמן בבית בעקבות הקורונה יחד עם עונת הקיץ, הכניסו אתכם לסחרור של ספורט, אתם לא לבד. אך לא משנה היכן אתם מזיעים או כמה זמן פנוי יש לכם, ביצוע יותר מדי פעילות גופנית יכול בקלות לחולל יותר נזק מתועלת. "התעמלות היא גורם לחץ", מסביר ריאן מקיאל, דיאטן רשום ותזונאי. "למרות שלרוב היא טובה לכם, היא מוסיפה לחץ לגופנו והוא זקוק לזמן להתאושש מכל הלחץ שאנו חווים", כמו התמודדות עם הקריירה שלכם, מערכות היחסים שלכם ואה, החיים בעידן של מגיפה עולמית.

בעוד שאימונים רבים יותר עשויים להיראות כניצול הזמן הטוב ביותר, הרגל זה יכול בקלות לגלוש לטריטוריה לא בריאה. "אימונים בתדירות גבוהה ובעצמה רבה, ללא מנוחה והתאוששות מספקת, יכולים להוביל למצב שנקרא 'overreaching' (שזה, בתרגום חופשי: 'תפסת מרובה - לא תפסת') או אפילו למצב חמור יותר המכונה 'תסמונת אימון יתר'", אומר מקיאל.

שני המצבים נגרמים בעקבות חוסר איזון בין המאמץ ורמות ההחלמה שלכם ויכולים להשאיר אתכם מחוץ למגרש הספורט במשך ימים, שבועות ואפילו חודשים, אם לא מטפלים בהם נכון.

אבל איך נדע אם אנו מתאמנים יותר מדי? עייפות ותשישות בזמן פעילות גופנית הם שני התסמינים העיקריים הן של "overreaching" והן של "תסמונת אימון יתר (OTS)". אם אתם מבחינים שאתם מורידים הילוך במהלך אימון שהיה בעבר קל עבורכם, יתכן שהגיע הזמן לקחת נשימה ולבחון את לוח האימונים שלכם. אולי לרוץ קילומטר נוסף זה לא היה רעיון כל כך טוב? האם בקושי ישנתם אתמול חמש שעות? האם דילגתם על ארוחת בוקר?

כל הגורמים הללו ממלאים תפקיד גדול בשמירה על משטר אימונים מאוזן. תסמינים נוספים שעשויים לתקוף אתכם כוללים כאבי שרירים ומפרקים, ירידה בתפקוד מערכת החיסון, אבדן תיאבון, דיכאון, הפרעות שינה ושינויים במצב הרוח.

"אם חוויתם אחת מהתופעות הללו במשך כמה שבועות עד חודש, אתם כנראה מצויים בסיכון לסבול מ'תסמונת אימון יתר'", מזהיר מקיאל. "תסמינים חמורים יותר הנמשכים יותר מחודשיים עשויים להצביע על סכנת 'OTS'". אם הם לא מטופלים, מצבים אלה עלולים לגרום לתופעות נוספות לטווח הארוך, כולל סיכון מוגבר לפציעות ומחלות.

למרבה המזל, הטיפול קל: מנוחה. הניחו את המשקולות על המדף, תלו את כפפות האגרוף ולכו לישון מוקדם, כי גופכם מתחנן אליכם שתאטו. "בנוסף למנוחה", מייעץ מקיאל, "חשוב גם לתעדף שינה, תזונה וניהול מתח". למרות שאימונים רבים מדי הם הגורם העיקרי ל-"overreaching" ול-"OTS", הם אינם הגורם היחיד.

"הכמות הכוללת של לחץ או עומס שמוטלת על גופכם תקבע גם עד כמה תתאוששו". אז בעצם, אם גופכם עדיין חווה כמויות עצומות של לחץ מדי יום, הימנעות מצעידה על ההליכון לא תחייה אתכם פתאום. עליכם לפזר את ההפסקות בכל חלקי חייכם: פיזית, נפשית ורגשית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר