אמור לי מי חבריך

מחקר: אם השכנים שלכם שמנים, כנראה שגם אתם

אל תגידו "לי זה לא יקרה". מחקר מסקרן בדק ומצא שאם האנשים מסביבכם סובלים מעודף משקל, זה עלול להגביר את הסיכוי שלכם לצבור עוד קילוגרמים. הנה ההוכחות (MEN)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ההשמנה בעולם נמצאת במגמת התרחבות, מילולית. למעשה, יותר מ-20 אחוז מהמבוגרים בארצות הברית מושפעים מהמגיפה הזו וכמובן שבישראל המצב אינו שונה. ולמרות שישנן סיבות רבות שבגינן זה כך - גנטיקה, צריכת כמויות גדולות של מזון מהיר - מחקר חדש מעניק הסבר אחר לדבר: השכנים שלכם.

המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי "ג'מא פדיאטריקס", ביקש לברר אם אנשים שחיים בקהילות שבהן רוב האוכלוסיה היא בעלת עודף משקל מסוכן, נוטים יותר ללקות בזה בעצמם - קצת כמו ששפעת מתפשטת מאדם לאדם.

במילים אחרות, האם השמנת יתר מדבקת?

מנובמבר 2016 עד אוקטובר 2017, מחברות המחקר, ד"ר אשלשה דאטר וד"ר ננסי ניקוסיה, אספו נתונים מ-1,519 משפחות צבאיות - גברים, נשים וילדים - המתגוררות ב-38 בסיסים ברחבי אמריקה עם רמות שונות של עודף משקל.

"אחת הסיבות שבחרנו לבדוק דווקא משפחות צבאיות, היא שמשפחות אלו אינן יכולות לבחור היכן הן מתגוררות. במקום זאת, הן משובצות למתקנים", אמרה דאטר לאתר "בריאות הגבר". "חלק מהמתקנים האלה נמצאים במחוזות עם שיעורי השמנה גבוהים יותר, בעוד שאחרים נמצאים במחוזות עם שיעורי השמנה נמוכים יותר. לכן, זה יאפשר לנו לבחון האם חיים בקהילות עם סיכון גבוה יותר להשמנה מגבירים את הסיכון של האדם עצמו להשמנה".

התוצאות? על כל עלייה של 1 אחוז בשיעור ההשמנה במחוז, הסיכון של בן נוער לסבול מעודף משקל עלה בין 4 ל-6 אחוזים והסיכון של מבוגר לסבול מכך עלה ב-5 אחוזים.

דאטר מייחסת את ממצאי המחקר לתיאוריית ההדבקה החברתית. דהיינו, אם יותר אנשים מסביבכם הם בעלי בשר, זה עלול להגדיל את הסיכוי שלכם להיות גם כאלו.

"במילים אחרות", היא אומרת, "חיים בקהילה שבה השמנת יתר נפוצה יותר יכולים להפוך אורח חיים בישיבה, אכילה לא בריאה ועודף משקל או השמנת יתר למקובלים יותר מבחינה סוציאלית".

דאטר מוסיפה שמשפחות שנחשפו ליותר קהילות שמנות דיווחו שהיו פחות פעילות, עם סביבה ביתית לא בריאה (אוחסן הרבה ג'אנק פוד בארונות שלהן ולא חלה הגבלה על כמה ממנו הן אכלו) ופחות נטו לבשל בבית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר