עושים כושר?

הטעות הקלאסית: פחמימות אינן האויב של המתאמנים

פחמימות נחשבות לאויב של המתאמנים, אולם אם תוותרו עליהן תהיו עייפים, עצובים וכנראה שלא תצליחו להמשיך בשגרת האימונים • כך תצרכו פחמימות בצורה נכונה (בריאות)

לאה מילר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אם ניסיתם פעם להתחיל כושר, כנראה שניסיתם לאכול כמה שיותר חלבונים וכמה שפחות פחמימות, אולם לטווח הארוך כנראה שהפחמימות דווקא יכולות לסייע לכם אם תדעו לצרוך אותם בתבונה. הפחמימות הן חלק מאבות המזון אותם אתם צריכים לצרוך בכל יום, והימנעות מפחמימות עלולה להרוס לכם את כל תוכנית האימונים.

אז כיצד צורכים פחמימות בצורה נכונה? הכלל הראשון שחשוב שתכירו, הוא שילוב פחמימות וחלבונים. כשאתם משלבים בצורה נבונה ומחברים את הפחמימות יחד עם החלבונים, שניהם יתפרקו לאט יותר ותקבלו תחושת שובע שתשאיר אתכם שבעים לטווח זמן ארוך.

וכאן, הגיע הזמן לעשות היכרות עם ה'גליקוגן': הגליקוגן הוא הצורה שבה מאוכסנות הפחמימות בכבד ובשרירים. אם לא תצרכו פחמימות מאגר הסוכרים בכבד שלכם ומאגר הפחמימות בשרירים שלכם עשוי להידלדל במהירות. התוצאה? תנסו לבצע אימוני כושר אבל לא יהיה לכם כח. הפחמימות הן הדלק שמניע את השרירים שלכם, ואם לא תספקו להם את הצרכים הבסיסיים הם יישארו 'רעבים' וחלשים. ולכן, אם אתם מתאמנים ומרגישים שאתם מאבדים אנרגיה, תבדקו שלא חסר לכם פחמימות.

בנוסף, מתאמנים שמתנזרים לחלוטין מסוכרים ופחמימות מדווחים על ירידה באנרגיה ובמצב הרוח, כשבמקרים קיצוניים המחסור בפחמימות אף עלול להוביל לדיכאון.

אז מה אנחנו צריכים לדעת? איזה סוג פחמימות לצרוך. לרוב האוכלוסייה מומלץ לצרוך פחמימות מורכבות המתעכלות לאורך זמן, כמו דגנים, דגנים מלאים, שיבולת שועל וכדו'. לגוף אורך זמן רב יותר לעכל פחמימות מורכבות, ולכן תישארו שבעים לאורך זמן ולא תחוו צניחה מהירה של רמות סוכר בגוף.

לעומת זאת אם אתם ספורטאים שמתאמנים בעצימות גבוהה, אתם צריכים סוכר זמין בגוף, ולכן כדאי לכם לצרוך פחמימות לא מורכבות, כמו למשל אורז לבן. חשוב לציין כי הזמן הטוב ביותר לצרוך בו את הפחמימות הוא מיד לאחר האימון.

לסיכום:

פחמימות אינן האויב של המתאמנים. הן מייצרות אנרגיה, מוסיפות לכם כח, מצב רוח טוב, ומסייעות לכם בשמירה על תוכנית האימונים.

הקפידו על השילוב של פחמימה וחלבון.

הימנעו מצריכה מוגזמת של פחמימות - אם הגוף שלכם יצרוך כמות פחמימות שהוא לא זקוק לה, הפחמימות ייהפכו לשומנים שמהם תתקשו להיפטר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר